انتشارات قانون یار

انتشارات قانون یار

شماره پروانه نشر 12161
انتشارات قانون یار

انتشارات قانون یار

شماره پروانه نشر 12161

بررسی تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیر مجاز و آسیب رسان به سلامت از منظر حقوق ایران، تالیف: علی کشاورز منتشر شد!


کتاب بررسی تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیر مجاز و آسیب رسان به سلامت از منظر حقوق ایران منتشر شد!

رزومه علمی مولف: جهت ارسال رزومه علمی و درج در این صفحه با ارسال فایل رزومه، عکس و فایل های خود، با اکانت ایتا یا واتس آپ 09100636002 پیام دهید. جهت دریافت کارت شناسایی نویسندگی (مخصوص مولفان قانون یار) با دفتر مرکزی بنیاد علمی قانون یار تماس بگیرید. 

((نمونه کارت صادره نویسندگان فرهیخته بنیاد علمی قانون یار))

لازم به ذکر است کارت شناسایی به صورت فارسی و انگلیسی (با بهترین کیفیت) صادر می گردد...

جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص کارت نویسندگان و مولفان نخبه کلیک کنید http://www.ostadjavan.ir/1404/06/10/post-84/

این کتاب در  انتشارات قانون یار به چاپ رسیده است

جهت دریافت و مطالعه نسخه الکترونیکی این کتاب روی جلد کتاب کلیک کنید تا به سایت کتابخوان الکترونیکی قانون یار هدایت شده و بتوانید این کتاب را دریافت کنید

درباره این کتاب:

فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: مفهوم شناسی و کلیات 9
مبحث اول: مفهوم شناسی 9
گفتار اول: مفهوم گمراهی 9
گفتار دوم: مفهوم تبلیغ 11
گفتار سوم: مختصری بر تاریخچه تبلیغات 13
گفتار چهارم: انواع تبلیغات 15
گفتار پنجم: مفهوم خدمات 18
گفتار ششم: مفهوم آسیب رسان به سلامت 21
مبحث دوم: فلسفه و مبانی جرم انگاری بزه تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیر مجاز و آسیب رسان به سلامت 22
گفتار اول: جلوگیری از اضرار به غیر 23
گفتار دوم: رعایت اخلاق و انصاف در معاملات 24
گفتار سوم: حمایت از حقوق مصرف کننده 27
گفتار چهارم: رعایت امنیت اقتصادی 30
مبحث سوم: تحولات قانون گذاری کیفری مربوط به بزه تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیر مجاز و آسیب رسان به سلامت 41
گفتار دوم: سیر تحولات تبلیغات آسیب رسان در حقوق ایران 45
گفتار سوم: معیارهای سایر کشورها 56

فصل دوم: ارکان بزه تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیر مجاز و آسیب رسان به سلامت 67
طرح بحث 67
مبحث اول: رکن قانونی 68
گفتار اول: نارسایی‌های قانونی 71
گفتار دوم: خلاصه اظهارات مربوط به نارسایی‌های قانونی 79
مبحث دوم: رکن مادی 80
گفتار اول: شخص حقیقی و حقوقی 81
گفتار دوم: محدوده مسئولیت کیفری اشخاص حقیقی و حقوقی 82
گفتار سوم: موضوع جرم 87
گفتار چهارم: شرایط و اوضواع و احوال برای تحقق جرم تبلیغ خلاف واقع و آسیب رسان به سلامت 88
مبحث سوم: رکن معنوی 91
فصل سوم: واکنش کیفری به بزه تبلیغات غیرمجاز و آسیب رسان به سلامت 93
مبحث اول: انواع کیفر 93
گفتار اول: مجازات اصلی 94
مبحث دوم: عوامل موثر بر مجازات 104
گفتار اول: ورود زیان به مصرف کننده 105
گفتار دوم: عدم اطلاع تبلیغ کننده از خلاف واقع بودن 106
مبحث سوم: مجازات شخص حقوقی 107
منابع و مآخذ 113



فصل اول: مفهوم شناسی و کلیات
مبحث اول: مفهوم شناسی
در ماده1 قانون ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌های ارتباط جمعی داخلی و بین‌المللی و فضاهای مجازی مصوب 1397 مجلس شورای اسلامی تبلیغ غیر مجاز شامل تبلیغات گمراه کننده و و فریبنده قلمداد شده است. در این میان لازم است تا وضعیت مفهوم شناسی هر یک مشخص شود. لذا در این قانون رکن غیر مجاز گمراهی بواسطه تبلیغات یا فریب قلمداد شده است.
گفتار اول: مفهوم گمراهی
در نظام حقوقی ایران، تبلیغات گمراه‌کننده تعریف‌نشده و به سادگی برخی مصادیق آن نظیر ارائه اطلاعات خلاف واقع مطرح شده است. ماده 7 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان 1388 مقرر داشته است: «تبلیغات خلاف واقع و ارائه اطلاعات نادرست که موجب فریب یا اشتباه مصرف‌کننده ازجمله از طریق وسایل ارتباط‌جمعی، رسانه‌های گروهی و برگه‌های تبلیغاتی شود، ممنوع است». همچنین در ماده 1 قانون ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب رسان به سالمت در رسانههای ارتباطجمعی داخلی و بینالمللی و فضاهای مجازی مصوب 1397 آمده است: «ارائه هرگونه اطلاعات نادرست و تبلیغ خلاف واقع که نوعاً موجب گمراهی و فریب مخاطب شود به هر طریق ازجمله رسانه‌های داخلی و خارجی و یا فضای مجازی درباره آثار مصرف مواد و فرآوردههای دارویی و خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، گیاهی، طبیعی، مکمل و همچنین تجهیزات و ملزومات پزشکی و دندانپزشکی و آزمایشگاهی و هرگونه خدمات سالمت ممنوع است.... تبصره 1 مصادیق اطلاعات نادرست و تبلیغ خلاف واقع عبارتند از: اطلاعات یا ادعاهای خلاف قوانین مربوطه که به حکم مراجع صالح قضایی با اخذ نظر کارشناسی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا مراجع قانونی صاحب صالحیت درباره روش فراوری، تولید، نامگذاری تجاری، خواص، ترکیب، منشأ سودمندی، ارزش غذایی، روش درمانی و خدمات، آثار و منافع ناشی از ارایه خدمات یا درمان یا دارا بودن گواهی یا مجوز از مراجع داخلی و خارجی درخصوص کاالها و خدمات موضوع این قانون مشخص می¬شود. درنهایت، با جمعبندی و استفاده از تجارب تقنینی کشورهای مختلف و مطابقت با نظام حقوقی ایران، در یک تعریف کلّی میتوان تبلیغات بازرگانی گمراه کننده را چنین تعریف کرد: »اظهارات، بیانیه ها، آگهی‌‌ها، نمایش هرگونه پیام تبلیغاتیِ خلاف واقع، فریبنده، ادعاهای غیرقابل اثبات و ارائه مطالب دروغین که احتمال میرود موجب گمراهی و سردرگمی شده و قابلیت متضرر نمودن (اعم از ضرر مادی و معنوی( اشخاص را داشته باشد. حذف اطلاعات ضروری نیز در مواردی که باعث تصور اشتباه گردد، مشمول این عنوان است. مطابق ماده 55 تامین کنندگان باید تمهیداتی را برای مصرف¬کنندگان در نظر بگیرند که انان راجع به دریافت تبلیغات به نشانی پستی و یا پست الکترونیکی، خود تصمیم بگیرند و مجبور به این کار نشوند یعنی حق انتخاب برای مصرف کننده باید تامین شود تا خود تصمیم بگیرد که به تبلیغات مذکور توجه کند یا خیر. بنابراین اظهارات گمراه کننده و یا استفاده از شیوه¬های غیر حرفه¬ای یا سوء استفاده از برخی مسائل و وسایل برای انجام تبلیغات که یکی دیگر از رویه‌های تجاری غیر مشروع می¬باشد و موجب اخلال در رقابت می‌شود در این فصل مورد توجه قرار گرفته و ممنوع شده است. از سوی دیگر نیز هرگاه برخلاف تبلیغات ارائه شده خدمت یا کالایی که از سوی تامین کننده عرضه می-شود کالا یا خدمتی غیر استاندارد باشد که با «استانداردهای اجباری عمومی» مطابقت ندارد. بنابراین چون از این نظر نیز نفع مصرف کننده در نظر گرفته نشده و تامین نمی¬شود این اقدام جزء رویه‌های غیرمنصفانه شناخته شده که رقابت صحیح و سالم را مختل می¬سازد و ممنوع بوده و برخلاف حقوق مصرف نیز می¬باشد.


((جهت تهیه نسخه چاپی کتاب با دفتر مرکزی انتشارات قانون یار تماس بگیرید و سفارش خود را ثبت نمایید. ارسال به سراسر کشور با پست پیشتاز))

02166979519------02166979526-----02144441784-----02144441764

خارج از اوقات اداری و روزهای تعطیل 09196748625

-----------------------------------------------------------------

تمامی حقوق مادی و معنوی نام قانون یار برای موسسه و انتشارات قانون یار محفوظ است

در این راستا به اشتباه و به واسطه تشابه نام قانون یار کتب دیگری را خرید ننمایید

موسسه، انتشارات، نشریه و چاپخانه قانون یار ((مدیرعامل و صاحب امتیاز: دکتر بهنام اسدی))

کتاب قانون یار

موسسه و انتشارات قانون یار

کتب الکترونیکی حقوقی قانون یار

قانون یار دکتر بهنام اسدی

مجموعه کتب قانون یار

کتاب های قانون یار

بهترین و جامع ترین کتب رشته حقوق

کتب حقوقی قانون یار

سایت قانون یار دکتر بهنام اسدی

کتب حقوقی انتشارات قانون یار

دانلود کتاب قانون یار
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.