کتاب جایگاه قانونگذاریِ قوه مقننه
درحقوق ایران منتشر شد!
رزومه علمی مولف: جهت ارسال رزومه علمی و درج در این صفحه با ارسال فایل رزومه، عکس و فایل های خود، با اکانت ایتا یا واتس آپ 09100636002 پیام دهید. جهت دریافت کارت شناسایی نویسندگی (مخصوص مولفان قانون یار) با دفتر مرکزی بنیاد علمی قانون یار تماس بگیرید.
((نمونه کارت صادره نویسندگان فرهیخته بنیاد علمی قانون یار))

لازم به ذکر است کارت شناسایی به صورت فارسی و انگلیسی (با بهترین کیفیت) صادر می گردد...
جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص کارت نویسندگان و مولفان نخبه کلیک کنید http://www.ostadjavan.ir/1404/06/10/post-84/
این کتاب در انتشارات قانون یار به چاپ رسیده است
درباره این کتاب:
فهرست مطالب
فصل اول : بررسی جایگاه قوه مقننه در نظام قانون گذاری ایران11
مبحث اول: مبانی نظری قوه مقننه12
گفتاراول: شعبه تقنین و سابقه آن12
بند دوم:تلاش مکاتب در شعبه ی تقنینی17
گفتار دوم:نقش پارلمان درطول تاریخ18
گفتار سوم:حدود و ثغور شعبه ی تقنینی19
بند اول: حوزه عملکرد شاکله تقنین20
بند دوم: محدودیت های شعبه تقنین20
بند اول: دلایل برگزیدن نظام تک مجلسی23
بند دوم:ویژگی های نظام تک مجلسی24
گفتار دوم:نظام دو یا چند مجلسی24
مبحث سوم: اصول مربوط به استقلال نهاد مجلس28
گفتاراول: ممنوعیت جمع برخی مشاغل با نمایندگی مجلس29
گفتارسوم:حمایت ازپارلمان دربرابراهانت35
فصل دوم: جایگاه رئیس مجلس در نظام تقنینی کشور35
مبحث اول: تشکیل مجلس شورای اسلامی35
گفتار دوم: هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی38
گفتار سوم- کمیسیون های مجلس شورای اسلامی41
مبحث دوم: صلاحیت تقنینی مجلس شورای اسلامی44
گفتاراول: صلاحیت تکلیفی و اختیاری44
گفتار دوم: محدودیت های صلاحیت تقنینی مجلس47
بند اول: محدودیت های اختیاری48
بند دوم: محدودیت های غیر اختیاری49
مبحث سوم: صلاحیت نظارت مجلس شورای اسلامی53
بند اول: نظارت تقنینی و سیاسی55
بند اول: نظارت بر کمیسیون ها و هیات رئیسه61
بند دوم: نظارت بر کمیسیون ها و دیوان محاسبات62
جایگاه رئیس مجلس شورای اسلامی درجمهوری اسلامی ایران65
فصل اول: جایگاه و نقش رئیس مجلس در برابر قوه مجریه65
مبحث اول:رئیس مجلس و تشکیل دولت65
گفتاراول: نظارت بر تشکیل و مسائل مهم دولت66
بند دوم: مسائل مهم و مورد اختلاف در دولت68
گفتار دوم: نظارت بر نحوه فعالیت های دولت از لحاظ اطلاعی یا استصوابی بودن69
مبحث دوم: نقش رئیس مجلس در نظارت مالی بر دولت74
گفتاراول: تهیه و تصویب بودجه74
مبحث سوم: نظارت رئیس مجلس بر مصوبات دولتی83
گفتاراول: قانون نحوه اجرای اصول 85 و 138 قانون اساسی85
بند اول: اعتبار مصوبه دولت با ایراد رئیس مجلس87
بند دوم: ضمانت اجرای نظارت رئیس مجلس بر مصوبات دولتی94
گفتار دوم: هیات بررسی تطبیق مصوبات دولتی با قوانین95
بند اول: قانون الحاق 5 تبصره به قانون اجرای اصل 85 و 13897
بند دوم: نقش رئیس مجلس در این هیات98
فصل دوم:بررسی دیگر نهادهای اجرایی در این راستا99
مبحث اول: شورای بازنگری قانون اساسی و اتحادیه بین المجالس99
گفتار اول: شورای بازنگری قانون اساسی99
گفتار دوم: اتحادیه بین المجالس103
مبحث دوم: شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام103
گفتار اول: شورای عالی انقلاب فرهنگی103
گفتاردوم: مجمع تشخیص مصلحت نظام105
گفتار اول: شورای عالی امنیت ملی109
با توجه به نقش قوه مقننه و اهمیت آن در نظام حقوقی کشور و از طرفی اهمیتی که این نهاد برای مردم دارد از آن جهت که نمایندگان منتخب آنها در این نهاد قرار دارند و رئیس مجلس شورای اسلامی (قانونگذاری) یکی از این نمایندگان که تجلی حاکمیت و اراده مردم در حکومت می باشد، بررسی نقش و جایگاه رئیس مجلس شورای اسلامی در نظام جمهوری اسلامی با توجه به اینکه وی به عنوان رئیس قوه قانونگذاری و با توجه به اینکه در قانون اساسی کشور ما اختیارات ویژه ای به وی تفویض شده است که در دیگر قوانین اساسی دیده نمی شود مانند اصول 85 و 138 قانون اساسی، لذا واکاوی نقش و بررسی وظایف و اختیارات وی در قانون اساسی کشور حائزاهمیت بسیاری می باشد. جایگاه و موقعیت رئیس مجلس تا حد زیادی خاص و منحصر بفرد است. ازسویی رئیس مجلس مانند سایر نمایندگان مجلس وظایفی بر عهده دارد و دیگر اینکه هنگامی که به عنوان ریاست مجلس انتخاب می شود وظایف و اختیارات خاصی از طریق قانون اساسی و آیین نامه ها بر عهده وی گزارده می شود. رئیس مجلس به عنوان مدیر قوه مقننه وظایفی را بر عهده دارد که در آیین نامه داخلی برای وی تعیین می شود. مدیریت جلسات و دستور افتتاح و اختتام جلسات از مهمترین وظایف خاص وی می باشد و از جمله وظایف که بین رئیس و هیأت رئیسه مشترک می باشد نظارت بر امور اداری و مالی مجلس، نظارت بر نمایندگان می باشد. رئیس مجلس در برابر قوه مجریه وظیفه نظارتی خاصی دارد که طبق اصول 85 و 138 قانون اساسی برای وی تعیین شده است. طبق این فرآیند که در راستای تضمین قانونی بودن مصوبات دولت طراحی شده است، دولت مکلف است مصوبات خود را همزمان با ابلاغ جهت اجرا به اطلاع رئیس مجلس برساند تا در صورتی که آنها را مغایر با قوانین تشخیص داد، آنها را برای تجدید نظر به دولت ارسال کند. اگر این مصوبات مغایر با قانون تشخیص داده شود با دلیل آن را به هیأت وزیران برای اصلاح و تجدید نظر ابلاغ می شود و اگر در مدت مقرر نسبت به لغو یا اصلاح قسمت مورد ایراد مصوبه اقدام نشود، پس از پایان مهلت مزبور این قسمت ها ملغی الاثر خواهد بود. این اصلاحیه که در راستای اعطای ضمانت اجرا به اصول 85 و138قانون اساسی به تصویب مجلس رسیده است، اما به نظر می رسد با اصولی از قانون اساسی که حق ابطال را به دیوان عدالت اداری می دهد، مغایر است. رئیس مجلس در دیگر نهادهای نظام جایگاهی خاص دارا می باشد و به عنوان رئیس قوه قانونگذاری کشور در نهادهای مهم مانند شورای بازنگری، شورای عالی امنیت کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی عضو می باشد و در تصمیم گیری ها و سیاست های این نهادها تاثیر گذار است.
02166979519------02166979526-----02144441784-----02144441764
خارج از اوقات اداری و روزهای تعطیل 09196748625
-----------------------------------------------------------------
تمامی حقوق مادی و معنوی نام قانون یار برای موسسه و انتشارات قانون یار محفوظ است
در این راستا به اشتباه و به واسطه تشابه نام قانون یار کتب دیگری را خرید ننمایید
موسسه، انتشارات، نشریه و چاپخانه قانون یار ((مدیرعامل و صاحب امتیاز: دکتر بهنام اسدی))
کتب الکترونیکی حقوقی قانون یار
بهترین و جامع ترین کتب رشته حقوق
سایت قانون یار دکتر بهنام اسدی
دانلود کتاب قانون یار