انتشارات قانون یار

انتشارات قانون یار

شماره پروانه نشر 12161
انتشارات قانون یار

انتشارات قانون یار

شماره پروانه نشر 12161

کتاب جایگاه قانون‌گذاریِ قوه مقننه درحقوق ایران، تالیف: کمال پندار منتشر شد (دریافت نسخه الکترونیکی کتاب)


کتاب جایگاه قانون‌گذاریِ قوه مقننه

درحقوق ایران منتشر شد!

رزومه علمی مولف: جهت ارسال رزومه علمی و درج در این صفحه با ارسال فایل رزومه، عکس و فایل های خود، با اکانت ایتا یا واتس آپ 09100636002 پیام دهید. جهت دریافت کارت شناسایی نویسندگی (مخصوص مولفان قانون یار) با دفتر مرکزی بنیاد علمی قانون یار تماس بگیرید. 

((نمونه کارت صادره نویسندگان فرهیخته بنیاد علمی قانون یار))

لازم به ذکر است کارت شناسایی به صورت فارسی و انگلیسی (با بهترین کیفیت) صادر می گردد...

جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص کارت نویسندگان و مولفان نخبه کلیک کنید http://www.ostadjavan.ir/1404/06/10/post-84/

این کتاب در  انتشارات قانون یار به چاپ رسیده است

جهت دریافت و مطالعه نسخه الکترونیکی این کتاب روی جلد کتاب کلیک کنید تا به سایت کتابخوان الکترونیکی قانون یار هدایت شده و بتوانید این کتاب را دریافت کنید

درباره این کتاب:

فهرست  مطالب

پیشگفتار. 9

بخش اول.. 11

کلیات... 11

فصل اول : بررسی جایگاه قوه مقننه در نظام قانون گذاری ایران.. 11

مبحث اول: مبانی نظری قوه مقننه. 12

گفتاراول: شعبه تقنین و سابقه آن.. 12

بند اول: سابقه ی تاریخی.. 16

بند دوم:تلاش مکاتب در شعبه ی تقنینی.. 17

گفتار دوم:نقش پارلمان درطول تاریخ.. 18

بنداول:نقش مشاوره ای.. 18

بنددوم:نقش نمایندگی.. 19

بندسوم:نقش نظارتی.. 19

گفتار سوم:حدود و ثغور شعبه ی تقنینی.. 19

بند اول: حوزه عملکرد شاکله تقنین.. 20

بند دوم: محدودیت های شعبه تقنین.. 20

مبحث دوم: ساختار قوه مقننه. 22

گفتاراول: نظام تک مجلسی.. 22

بند اول: دلایل برگزیدن نظام تک مجلسی.. 23

بند دوم:ویژگی های نظام تک مجلسی.. 24

گفتار دوم:نظام دو یا چند مجلسی.. 24

بند اول: کشورهای فدرال.. 26

بند دوم: کشورهای یکپارچه. 27

مبحث سوم: اصول مربوط به استقلال نهاد مجلس.... 28

گفتاراول: ممنوعیت جمع برخی مشاغل با نمایندگی مجلس.... 29

بند اول: اهمیت سمت نمایندگی.. 30

بند دوم:دلایل ممنوعیت... 31

گفتار دوم:مصونیت پارلمانی.. 31

بند اول: عدم مسئولیت... 32

بند دوم: تعرض ناپذیری.. 33

گفتارسوم:حمایت ازپارلمان دربرابراهانت... 35

فصل دوم: جایگاه رئیس مجلس در نظام تقنینی کشور. 35

مبحث اول: تشکیل مجلس شورای اسلامی.. 35

گفتار اول : تشکیل جلسات... 36

گفتار دوم: هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی.. 38

گفتار سوم- کمیسیون های مجلس شورای اسلامی.. 41

مبحث دوم: صلاحیت تقنینی مجلس شورای اسلامی.. 44

گفتاراول: صلاحیت تکلیفی و اختیاری.. 44

بند اول: صلاحیت تکلیفی.. 45

بند دوم: صلاحیت اختیاری.. 46

گفتار دوم: محدودیت های صلاحیت تقنینی مجلس.... 47

بند اول: محدودیت های اختیاری.. 48

بند دوم: محدودیت های غیر اختیاری.. 49

مبحث سوم: صلاحیت نظارت مجلس شورای اسلامی.. 53

گفتاراول: نظارت بیرونی.. 54

بند اول: نظارت تقنینی و سیاسی.. 55

گفتار دوم:نظارت درونی.. 61

بند اول: نظارت بر کمیسیون ها و هیات رئیسه. 61

بند دوم: نظارت بر کمیسیون ها و  دیوان محاسبات... 62

بخش دوم. 65

جایگاه رئیس مجلس شورای اسلامی درجمهوری اسلامی ایران.. 65

فصل اول: جایگاه و نقش رئیس مجلس در برابر قوه مجریه. 65

مبحث اول:رئیس مجلس و تشکیل دولت... 65

گفتاراول: نظارت بر تشکیل و مسائل مهم دولت... 66

بند اول: تشکیل دولت... 67

بند دوم: مسائل مهم و مورد اختلاف در دولت... 68

گفتار دوم: نظارت بر نحوه فعالیت های دولت از لحاظ اطلاعی یا استصوابی بودن.. 69

بند اول: سوال.. 69

1.سوال از وزیر. 71

2.سوال از رئیس جمهور. 72

بند دوم: استیضاح.. 73

مبحث دوم: نقش رئیس مجلس در نظارت مالی بر دولت... 74

گفتاراول: تهیه و تصویب بودجه. 74

بند اول: تهیه بودجه. 74

بند دوم:تصویب بودجه. 75

گفتار دوم: اجرای بودجه. 78

مبحث سوم: نظارت رئیس مجلس بر مصوبات دولتی.. 83

گفتاراول: قانون نحوه اجرای اصول 85 و 138 قانون اساسی.. 85

بند اول: اعتبار مصوبه دولت با ایراد رئیس مجلس.... 87

موضوع استفسار. 90

بند دوم: ضمانت اجرای نظارت رئیس مجلس بر مصوبات دولتی.. 94

گفتار دوم: هیات بررسی تطبیق مصوبات دولتی با قوانین.. 95

بند اول: قانون الحاق 5 تبصره به قانون اجرای اصل 85 و 138.. 97

بند دوم: نقش رئیس مجلس در این هیات... 98

فصل دوم:بررسی دیگر نهادهای اجرایی در این راستا 99

مبحث اول: شورای بازنگری قانون اساسی و اتحادیه بین المجالس.... 99

گفتار اول: شورای بازنگری قانون اساسی.. 99

گفتار دوم: اتحادیه بین المجالس.... 103

مبحث دوم: شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام. 103

گفتار اول: شورای عالی انقلاب فرهنگی.. 103

گفتاردوم: مجمع تشخیص مصلحت نظام. 105

مبحث سوم: سایر نهادها 109

گفتار اول: شورای عالی امنیت ملی.. 109

گفتار دوم: صدا و سیما 111

منابع و ماخذ.. 117

 

 

 

 

 

 

 

 


پیشگفتار

  با توجه به نقش قوه مقننه و اهمیت آن در نظام حقوقی کشور و از طرفی اهمیتی که این نهاد برای مردم دارد از آن جهت که نمایندگان منتخب آنها در این نهاد قرار دارند و رئیس مجلس شورای اسلامی (قانونگذاری) یکی از این نمایندگان که تجلی حاکمیت و اراده مردم در حکومت می باشد، بررسی نقش و جایگاه رئیس مجلس شورای اسلامی در نظام جمهوری اسلامی با توجه به اینکه وی به عنوان رئیس قوه قانونگذاری و با توجه به اینکه در قانون اساسی کشور ما اختیارات ویژه ای به وی تفویض شده است که در دیگر قوانین اساسی دیده نمی شود مانند اصول 85 و 138 قانون اساسی، لذا واکاوی نقش و بررسی وظایف و اختیارات وی در قانون اساسی کشور حائزاهمیت بسیاری می باشد. جایگاه و موقعیت رئیس مجلس تا حد زیادی خاص و منحصر بفرد است. ازسویی رئیس مجلس مانند سایر نمایندگان مجلس وظایفی بر عهده دارد و دیگر اینکه هنگامی که به عنوان ریاست مجلس انتخاب می شود وظایف و اختیارات خاصی از طریق قانون اساسی و آیین نامه ها بر عهده وی گزارده می شود. رئیس مجلس به عنوان مدیر قوه مقننه وظایفی را بر عهده دارد که در آیین نامه داخلی برای وی تعیین می شود. مدیریت جلسات و دستور افتتاح و اختتام جلسات از مهمترین وظایف خاص وی می باشد و از جمله وظایف که بین رئیس و هیأت رئیسه مشترک می باشد نظارت بر امور اداری و مالی مجلس، نظارت بر نمایندگان می باشد. رئیس مجلس در برابر قوه مجریه وظیفه نظارتی خاصی دارد که طبق اصول 85 و 138 قانون اساسی برای وی تعیین شده است. طبق این فرآیند که در راستای تضمین قانونی بودن مصوبات دولت طراحی شده است، دولت مکلف است مصوبات خود را همزمان با ابلاغ جهت اجرا به اطلاع رئیس مجلس برساند تا در صورتی که آنها را مغایر با قوانین تشخیص داد، آنها را برای تجدید نظر به دولت ارسال کند. اگر این مصوبات مغایر با قانون تشخیص داده شود با دلیل آن را به هیأت وزیران برای اصلاح و تجدید نظر ابلاغ می شود و اگر در مدت مقرر نسبت به لغو یا اصلاح قسمت مورد ایراد مصوبه اقدام نشود، پس از پایان مهلت مزبور این قسمت ها ملغی الاثر خواهد بود. این اصلاحیه که در راستای اعطای ضمانت اجرا به اصول 85 و138قانون اساسی به تصویب مجلس رسیده است، اما به نظر می رسد با اصولی از قانون اساسی که حق ابطال را به دیوان عدالت اداری می دهد، مغایر است. رئیس مجلس در دیگر نهادهای نظام جایگاهی خاص دارا می باشد و به عنوان رئیس قوه قانونگذاری کشور در نهادهای مهم مانند شورای بازنگری، شورای عالی امنیت کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی عضو می باشد و در تصمیم گیری ها و سیاست های این نهادها تاثیر گذار است.


((جهت تهیه نسخه چاپی کتاب با دفتر مرکزی انتشارات قانون یار تماس بگیرید و سفارش خود را ثبت نمایید. ارسال به سراسر کشور با پست پیشتاز))

02166979519------02166979526-----02144441784-----02144441764

خارج از اوقات اداری و روزهای تعطیل 09196748625

-----------------------------------------------------------------

تمامی حقوق مادی و معنوی نام قانون یار برای موسسه و انتشارات قانون یار محفوظ است

در این راستا به اشتباه و به واسطه تشابه نام قانون یار کتب دیگری را خرید ننمایید

موسسه، انتشارات، نشریه و چاپخانه قانون یار ((مدیرعامل و صاحب امتیاز: دکتر بهنام اسدی))

کتاب قانون یار

موسسه و انتشارات قانون یار

کتب الکترونیکی حقوقی قانون یار

قانون یار دکتر بهنام اسدی

مجموعه کتب قانون یار

کتاب های قانون یار

بهترین و جامع ترین کتب رشته حقوق

کتب حقوقی قانون یار

سایت قانون یار دکتر بهنام اسدی

کتب حقوقی انتشارات قانون یار

دانلود کتاب قانون یار
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.